Lilla Jul :)

Här på Åland firar man alltid Lilla Jul lördagen innan första advent. Det är mysigt på alla sätt och vis och en tradition vi håller hårt i. Jag älskar julen och det här är ett bra sätt att få starta den. På lilla jul kommer även lilla jul tomten och lämnar ETT paket åt barnen. Här väntades det otåligt, det mest spännande är att man inte vet när han dyker upp, har han varit här under natten och man får paketet redan på morgonen eller får man det senare under dagen! Spännande!
 
Vi började dagen med att åka till Jan-Karls gården på julmarknad, den bästa om ni frågar mig. Den är så mysig och fin att gå runt på. Jag var på jakt efter en dörrkrans, men tyvärr var inte tjejen jag köpt av tidigare år där och det var ingen av de andra föll mig i smaken, tyvärr. Men vi köpte hem lite svartbröd, laxost och vitlöksströmming, nomnom. Där fördrev vi nästan två timmar sen var vi så frusna att vi måste åka.
 
När vi kom hem och barnen hade gått in bankade det på dörren, det var tomten som kastade in varsit paket åt två överlyckliga barn. Dom fick två filmer var och en påse godis, nöjda och glada barn = nöjda och glada föräldrar.
 
Sen åt vi ett minijulbord som man också traditionsenligt gör på lilla jul. Vi hade skinka, köttbullar, svartbröd, strömmingen och laxosten. Det var så gott, självklart var skinkan det bästa tillsammans med lasses skinksenap!

 
 


Sen julpyntade vi och klädde granen, JAPP vi är en sån familj som har granen klädd från första advent! Den är rosa och klädd i vitt och silver, awesome skulle jag påstå <3


 
 
Kvällen avslutades med att svärmor med make kom över och fikade en stund. Lukas följde med dit för att sova över och vi andra hade chipsmys framför Så mycket bättre. En toppen lilla jul med andra ord. Nu kan vi med längtan blicka framåt mot Julafton!
 
Ha en fin kväll :)



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Jennifer Wikström

Mamma till världens finaste Lukas och Leiah och väntar en lillebror som beräknas komma i mars <3

RSS 2.0