Min duktiga sessa :)

Leiah äter nu mera bara ersättning på natten/kvällen, riktigt skönt att slippa hålla på med flaskan på dagarna måste jag säga! Hon äter gröt på morgonen, en burk puré till lunch, en burk frukt till mellanmål och sen en burk eller tallrik gröt till middag beroende på vilket humör hon är på. Sen efter det är det som sagt flaskan som gäller. Hon plockar även i sig lite små smörgåsbitar och majskrokar under dagen. Jag vill inte gå för fort fram med smakbitarna när hon har haft så svårt med att äta fram tills för bara några veckor sen! 

Men det jag håller på funderar på är att helt och hållet byta ut ersättningen mot välling! Jag slutade amma Lukas när han var 7 månader och jag gav honom aldrig någon ersättning efter det, han fick sin välling och det var han nöjd med. Så jag funderar starkt på att byta bort ersättningen åt Leiah! Dessutom mättar ju välling bra mycket mer än ersättning så jag ser egentligen ingen anledning till att fortsätta med den. Sen är det ju även mer ekonomiskt att ge henne välling med tanke på att man kan köpa storpack välling så billigt i Sverige. Jaaa ibland måste man vara lite solsidan-Ove ;) haha!

Hmm nu när jag läser igenom det känns det som att jag ger henne ganska lite att äta... Men hon orkar inte äta mer än så här, försöker jag trycka i henne mera mat så totalvägrar hon istället. För att hon skall äta så måste hon vara hungrig. Hon har sen hon föddes ätit med 3 timmars mellanrum och det ökade sen till 4 timmars mellanrum och det håller sig fortfarande, med undantag för mellanmålet som hon trycker i sig 2-3 timmar efter lunchen. Ja visst, vissa dagar vill hon ha en flaska under dagen, mellan något av målen också och det får hon självklart. Men för det mesta så äts det bara flaska på natten.

Jag tycker i alla fall att hon är super duktig och jag har någorlunda bra koll på hennes ät och sov runtiner. Men så blir det nog automatiskt med andra barnet när det redan finns ett barn i familjen som har sina rutiner :) I och med det så blir nog nummer 2 även mer nöjd och glad, allting har gått så mycket lättare med Leiah och det beror nog mycket på Lukas och att hans rutiner har funnits där sen hon föddes :)
Hon känns som en "duktigare" bebis än Lukas, men det tror jag att beror på att man inte har lika mycket tid att "skämma bort och dalta" med nummer 2 eftersom att man har en till att ta hand om. 2an får bli lite mera självständig och det är verkligen ingenting negativt. Jag är sjukt nöjd över att Leiah inte har samma extrema närhetsbehov som Lukas hade. Njäää allt går nog liiite smidigare med bebis nummer 2. Meeen bebis nummer 1 är och kommer alltid att vara något alldeles speciellt när det är ens första barn! Åååh så jag älskar mina troll, ni är fantastiska ♥


Underbara unge ♥

Jonathan&Josefines mamma
2011-04-30 @ 07:44:34
URL: http://sandhammaren.blogg.se/

Hon äter precis lika mycket som Josefine! :) Inte ska du gruva dig över det, alla barn är ju olika. Och hon är glad och nöjd, värre skulle det vara om du tvångsmatade henne!<3




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Jennifer Wikström

Mamma till världens finaste Lukas och Leiah och väntar en lillebror som beräknas komma i mars <3

RSS 2.0