Skratta eller gråta?

Jaa det är den stora frågan!

Vi fick maxavgift för barnens dagisplatser(!?) och det är 210€ per barn då syskonrabatten på 20€ är borttagen, skrattretande oja! Det betyder alltså att vi har 420€ i månaden för barnens dagvård, vi ifrågasatte självklart om detta kunde stämma och ja det gjorde det. Vi hade för bra inkomst(?!) helt enkelt, höginkomsttagare för närmare förklaring! Hur fan man nu kan ha det när Jesper jobbar på chipsen och jag är köksbiträde utan utbildning. Hjärtat tar ett par extra slag när jag tänker på pengarna!

Nåja det ledde ju vårt hopp till bostadsbidraget vi ansökte om, vi tänkte att om det så bara skulle vara 50€ så skulle det hjälpa! Här om dagen fick vi beslutet i lådan, AVSLAG läste jag när jag öppnade kuvertet! Vi hade återigen för hög inkomst så vi var inte berättigade något bidrag...

Ska man skratta eller gråta är som sagt frågan? Det finns tydligen inget mellanting på Åland! Antingen är man ett socialfall och får ALLT betalt samt minimi dagisavgift på 21€ eller så är man högavlönad och blir totalt utsugen på varenda ett cent du har... Ojoj!

Bara le och se glad ut och i värsta krisfall får jag väl sälja min älskade, älskade Mazda och köpa nått äckligt bil-lik från 70-talet :'(

Annika Faster
2011-10-05 @ 07:02:40

Ja där har du helt rätt!!! allt betalt lr utsugen på sina hårt förvärvade pengar!! de finns satan ingen rättvisa!! Mer man tjänar mer ska man betala jag fattar int!! helt jävla korkat... man blir mållös! hoppas att allt ändå går bra för er =)

Ewa (mamma till 6 döttrar)
2011-10-05 @ 07:23:24
URL: http://tjejmorsan.blogg.se/

Ja det är HELT galet!!!! Jag kan verkligen inte fatta HUR ni kan ha ett sånt galet system på Åland?????



Du vet ju hur vår maxtaxa är.... jag skulle aldrig i mitt liv vilja ha er maxtaxa!! NO WAY!!

Sandra
2011-10-05 @ 08:07:35
URL: http://mammatillminea.blogspot.com

Men huj!!! där fick man kalla kårar!man vet vad man har att vänta då=/

hallonmamma
2011-10-05 @ 08:35:16
URL: http://hallonmamma.blogg.se/

Men det låter ju inte okej någonstans!! Det är ju fan helt sjuk summa. Går det inte att överklaga? Eller ansöka på nytt om bostadsbidrag? Fy fan alltså. Ni skulle säkert få mer pengar om du hade barnen hemma och levde på¨socialen. Det är det jag hatar med vårt system. Jag levde ju på soc ett tag, och fan vad fint det var egentligen. Man går bara dit och tigger pengar och de hamnar på konto redan samma dag. Så sjukt! Jag vill aldrig mer göra det igen. Det finns ju en massa arbetskunniga personer som lever på soc istället för att jobba, för att de är så jävla bekväma med det. Och det gör mig rosenrasande. Soc är bra, men med måtta. Vet en kille som är hur arbetskunnig som helst, han har inga problem alls. Men sen 10 år tillbaks har han levt på soc och arbetslöshets bidrag bostadsbirdrag etc etc... Och inte en enda gång har de krävt att han skall lyfta på arslet och söka jobb. Nej fy fan. Andra får slita häcken av sig medan han lever loppan utan att lyfta ett finger. Så orättvist. Jag vet inte riktigt hur jag kom in på det här. Blev bara så arg när du skrev om hur mycket ni måste betala. Jag själv inväntar ett beslut snart. Jag har ju inga direkta inkomster nu när jag är studerande och min karl tjänar väl dryga tusenlappen, men det skulle inte förvåna mig om vi får betala en stor summa ändå... :/ Hoppas du får behålla Mazdan!! Den är ju så fin. Kram

Anonym
2011-10-07 @ 20:21:16

Kan bara säga att jag som ensamstående betalar bara 100 Euro mindre än maxtaxa, och jag har allt annat än stor lön... så ja, systemet är konstigt....

Niffe
2011-11-01 @ 10:16:59

Åland vårt Åland.. Man blir så lycklig.. Tycker hela alltihopa är så underligt.. Folk arbetar och betalar skatt.. Men sen när man behöver ha hjälp.. Får man ingen hjälp.. Vart går skatte pengarna egentligen??... Man undrar.. Usch man blir nog förbannad..... :( Hoppas det löser sig för dig vännen!! <3

Moa
2011-11-30 @ 21:57:20

Jävla TÖNT!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Jennifer Wikström

Mamma till världens finaste Lukas och Leiah och väntar en lillebror som beräknas komma i mars <3

RSS 2.0